Link building nodig? Wat is linkbuilding? Linkbuilding is het proces om andere websites te laten linken naar pagina’s op uw website. Het doel is om de “autoriteit” van uw pagina’s in de ogen van Google te verhogen, zodat deze pagina’s hoger scoren en meer zoekverkeer opleveren.
Waarom is link building belangrijk?
Volgens Andrey Lipattsev van Google zijn links een van de drie belangrijkste rankingfactoren in Google. Dus als u wilt dat de pagina’s van uw website hoog scoren in de zoekresultaten, zult u vrijwel zeker links nodig hebben.
Google en andere zoekmachines zien links van andere sites als “stemmen”. Deze stemmen helpen hen te bepalen welke pagina over een bepaald onderwerp (uit duizenden soortgelijke) het verdient om bovenaan de zoekresultaten te staan. Als algemene regel geldt dus dat pagina’s met meer backlinks hoger scoren in de zoekresultaten.
Links zijn niet het antwoord op alles
Links zijn ongelooflijk belangrijk om goed te scoren. En het is vrij zeldzaam dat u pagina’s met veel sterke links zult overtreffen – tenzij u er net zoveel krijgt. Toch zijn links niet de enige factor die Google gebruikt om pagina’s te rangschikken.
Dus als u veel links naar uw pagina bouwt en deze nog steeds slecht scoort, moet u eens kijken naar andere rangschikkingsfactoren die ervoor kunnen zorgen dat u niet goed scoort.
Link Building Pakketten
Onze link building pakketten bieden een breed scala aan link metrieken, hoeveelheid backlinks en een algemene korting in vergelijking met individuele link aankopen. Wij bouwen onze website zelf waar u links gaan op staan. Deze websites zijn zeer relevant aan uw producten en diensten. We gebruiken hiervoor de Tiered Link building techniek zodat de links naar uw website nog sterker worden. Daarnaast plaatsen we ook blogs op zeer relevante websites.
Backlinks pakketten
Backlinks verzamelen is net zoals SEO een lange termijnstrategie. Het is niet zo als je vandaag 50 backlinks krijgt dat je volgende week 5 plaatsen zal gestegen zijn in de ranking van Google. Wij bevelen onze klanten aan om het resultaat van linkbuilden pas na 6 maand te evalueren. Het beste rendement van uw campagne merk je maar pas op na een half jaar. Wij werken met pakketten per maand, die maandelijks opgezegd kunnen worden.
Onze maandelijkse pakketten
Handmatige Link building uitbesteden is net zoals SEO een lange termijnstrategie. Het is niet zo als je vandaag 50 backlinks krijgt dat je volgende week 5 plaatsen zal gestegen zijn in de ranking van Google. Wij bevelen onze klanten aan om het resultaat van Link building pas na 6 maand te evalueren. Het beste rendement van uw campagne merk je maar pas op na een half jaar. Wij werken met pakketten per jaar, die maandelijks, per kwartaal of jaarlijks kunnen betaald worden.
Wat is een linkbuilding pakket
Een Link building pakket bestaat uit een groep gegarandeerde links maandelijks worden geplaatst in voor een vaste prijs. Bij normale linkbuilding diensten betaal je voor elke individuele link. Link building pakketten hebben een aantal verschillende links in het pakket. Je betaalt gewoon de vaste prijs van het pakket.
Wij bieden linkbuilding pakketten aan per maand. Wij plaatsen voor onze klanten backlinks op zeer relevante websites die we zelf ontwerpen. Deze sites hebben een hoge DA en DR waarde.
Voorbeeld 1:
Backlinks en bedrijfsinfo op de homepage van relevante websites, zie voorbeeld van een relevante website
Voorbeeld 2:
Backlinks in de vorm van een blog op relevante websites, zie voorbeeld van een blog
Voorbeeld 3:
Tiered linkbuilding: Backlinks op relevante websites gebouw volgens Multi Tier, zie voorbeeld
Wat maakt een goede link?
Niemand weet zeker hoe Google precies de waarde van elke link meet. Maar er zijn enkele algemene concepten van het evalueren van links waarvan de SEO-gemeenschap gelooft dat ze waar zijn:
Autoriteit DA – DR waarde
Zoals u al weet, ziet Google links als “stemmen” dat een bepaalde pagina het verdient om goed te scoren. Maar een link van techcrunch.com kan onmogelijk dezelfde kracht hebben als een link van de persoonlijke blog van uw vriend, toch? (Tenzij je vriend natuurlijk Tim Ferriss is.)
Nou, Google heeft consequent ontkend dat er een soort website-autoriteit-metriek bestaat in zijn systeem. En toch geloven veel SEO’s dat het concept van “website autoriteit” te logisch is om het volledig buiten beschouwing te laten.
Belangrijker is echter de autoriteit van de pagina die naar u linkt. Het is één ding om genoemd te worden in een TechCrunch-artikel dat onopgemerkt blijft, en het is een heel ander geval als dat artikel “het internet doorbreekt” en er op tientallen grote nieuwswebsites naar verwezen wordt.
Met andere woorden, een pagina die zelf een aantal sterke stemmen heeft, zal een sterkere stem uitbrengen dan een pagina zonder stemmen. Dit eenvoudige principe vormt de kern van Google’s beroemde PageRank-algoritme.
Vroeger bood Google zelfs een browserwerkbalk die de PageRank van elke bezochte URL weergaf. Maar deze toolbar werd meer dan 10 jaar geleden afgeschaft. Dat gaf aanbieders van SEO-tools de kans om dat gat op te vullen en hun eigen autoriteitsmetriek te ontwikkelen.
Wij van linkbuilding-uitbesteden.be hebben meten wekelijks de Domain Rating (DR) en URL Rating (UR) van onze websites dit noemen we ook de “Link building populariteit” van websites en URL’s meten.
Relevantie
Laten we zeggen dat je een gids hebt gepubliceerd over het grillen van een perfecte steak, en je wilt dat deze hoog scoort in Google. Van wie zou u liever een link krijgen – van Joe Rogan of van Gordon Ramsay?
Ik zou denken dat het de laatste is. Joe heeft misschien een groter publiek dan Gordon, maar hij is geen wereldberoemde chef-kok. Dus hij kan het gemakkelijk mis hebben met zijn kookadvies.
En dat is iets waar Google blijkbaar rekening mee houdt bij het rangschikken van pagina’s. Links van websites over hetzelfde onderwerp als de uwe worden geacht meer waarde op te leveren dan links van irrelevante websites.
Hier is een fragment uit de gids “Hoe zoeken werkt”:
Als andere prominente websites over het onderwerp naar de pagina linken, is dat een goed teken dat de informatie van hoge kwaliteit is.
Ankertekst
Voor het geval u nog niet bekend bent met de term, “ankertekst” is een aanklikbaar stukje tekst dat naar een andere pagina verwijst. In veel gevallen beschrijft het beknopt waar de gelinkte pagina over gaat.
Het is dus geen verrassing dat Google de woorden in de ankertekst gebruikt om beter te begrijpen waar de pagina waarnaar wordt verwezen, over gaat en voor welke zoekwoorden hij moet worden gerangschikt. Het oorspronkelijke PageRank-patent van Google gaat hier zelfs expliciet op in:
Google maakt gebruik van een aantal technieken om de zoekkwaliteit te verbeteren, waaronder page rank, anchor text en nabijheidsinformatie.
Dus hoe gebruik je ankertekst bij het bouwen van links?
Het is beter van niet. Hoe meer u probeert te controleren hoe verschillende pagina’s naar u linken en hoe meer u alle “juiste woorden” in de ankertekst van uw backlinks stopt, hoe groter de kans dat Google manipulatie vermoedt en u daarvoor bestraft. Het is dus beter om de auteur van de linkende pagina gewoon te laten beslissen hoe ze naar jouw pagina willen verwijzen.
Nofollow vs. volgen
“Nofollow” is een linkattribuut dat Google vertelt dat de pagina die linkt liever geen stem geeft aan de pagina waarnaar hij verwijst.
Hier ziet u hoe dat er in paginacode uitziet:
Paginacode voor nofollowed link
Historisch gezien telde Google geen stemmen van “nofollowed links” (of zo werd gezegd). Toen, in 2019, schakelde het over op een hintmodel, wat betekent dat sommige “nofollowed” links nu je zoekrangschikking kunnen beïnvloeden.
Het introduceerde ook twee nieuwe link attributen samen met deze aankondiging:
rel=”UGC” moet worden toegepast op door gebruikers gegenereerde links, bijvoorbeeld blogcommentaren en forumberichten.
rel=”gesponsord” moet worden toegepast wanneer de link deel uitmaakt van een advertentie, sponsoring of een andere compensatieovereenkomst.
Als algemene regel geldt dat u “gevolgde” links wilt krijgen (d.w.z. links die geen van de bovengenoemde attributen hebben), omdat dit degenen zijn die geacht worden de sterkste stemmen uit te brengen.
Als u echter een kans ziet om een niet-gevolgde link te krijgen van een relevante pagina met hoge autoriteit, moet u die absoluut aangrijpen.
Een goed voorbeeld is Wikipedia, waar alle uitgaande links nofollowed zijn. Een link krijgen van Wikipedia is ongelooflijk moeilijk, daarom zijn veel SEO’s ervan overtuigd dat die links in de ogen van Google behoorlijk waardevol zijn.
Plaatsing
Google’s redelijke surfer patent heeft het erover dat de waarschijnlijkheid dat een link wordt aangeklikt van invloed kan zijn op hoeveel autoriteit deze overdraagt. En de plaatsing van een link op een pagina is een van de weinige dingen die de CTR ervan kunnen beïnvloeden.
Laten we zeggen dat een webpagina uit drie blokken bestaat: inhoud, zijbalk en voettekst. Als algemene regel zullen links in de inhoud meer klikken krijgen, omdat het inhoudsblok de meeste aandacht van bezoekers krijgt.
Prominent geplaatste links kunnen meer “autoriteit” overbrengen
Iets anders dat de CTR van een link kan beïnvloeden, is hoe hoog hij op de pagina staat. Lezers zullen eerder op links helemaal aan het begin van het artikel klikken dan op links helemaal aan het einde.
Bestemming
Wanneer u links naar uw website bouwt, zijn er drie bestemmingen waarnaar u ze kunt verwijzen:
Uw homepage.
Uw links.
De pagina’s die u nodig hebt om goed te scoren in Google.
En vaak zijn de pagina’s die goed moeten scoren ook de moeilijkste om links naar te krijgen. Dat komt omdat mensen over het algemeen liever linken naar informatieve pagina’s waar hun publiek gratis waarde kan krijgen dan naar commerciële pagina’s waar hun publiek waarschijnlijk hun geld wil uitgeven.
Links toevoegen
Als u naar een website kunt gaan die niet van u is en daar handmatig uw link kunt plaatsen, heet dat het “toevoegen” van een link. De meest voorkomende tactieken die in deze categorie passen zijn:
- Zakelijke directory aanmeldingen.
- Sociale profielen aanmaken.
- Blog commentaar geven.
- Berichten plaatsen op forums, communities en Q&A sites.
- Vacatures zoeken..
Links opbouwen via deze tactieken is heel gemakkelijk. En precies om die reden hebben dergelijke links vaak een zeer lage waarde in de ogen van Google. In sommige gevallen worden ze zelfs aangemerkt als spam Verder geven dit soort links u nauwelijks een concurrentievoordeel. Als u naar een website kunt gaan en daar handmatig uw link kunt plaatsen, houdt niets uw concurrenten tegen om hetzelfde te doen.
Je moet deze groep Link building tactieken echter niet helemaal negeren. Elk van hen kan eigenlijk heel gunstig zijn voor uw online bedrijf om andere redenen dan SEO.
Laat me een paar snelle voorbeelden geven:
- Bedrijvengidsen – Als je SEO doet voor een restaurantwebsite, moet je die zeker opnemen in drie tot vijf grote gidssites zoals Yelp, Tripadvisor, Allmenus, Grubhub, enz. Die links zullen niet bijzonder sterk zijn, maar je zou er wel wat daadwerkelijke klanten uit kunnen halen.
- Industrieforums – Als je een aantal actieve forums of communities kent waar je doelgroep rondhangt, moet je daar zeker ook actief zijn. Maar alleen uw links spammen zonder te proberen waarde toe te voegen aan gesprekken zal u snel verbannen van deze plaatsen.
Zoals u zet, kan elk van deze strategieën heel zinvol zijn. Maar als iemand u aanbiedt om een van de bovenstaande strategieën op grote schaal uit te voeren (d.w.z. uw site registreren bij honderd bedrijvengidsen of honderd sociale-mediaprofielen aanmaken), blijf daar dan van weg. Dit soort “hacks” zijn in het beste geval geldverspilling en kunnen in het slechtste geval uw website een straf opleveren.
SIDENOTE. Bij het zoeken naar meer manieren om links naar andere websites “toe te voegen”, kom je misschien tactieken tegen die “web 2.0s” en “bookmarking sites” vermelden. Die dingen werkten zo’n 15 jaar geleden, maar je moet er vandaag de dag geen tijd aan verspillen.
Links verdienen
U “verdient” links wanneer andere mensen een link plaatsen naar de pagina’s op uw website zonder dat u hen dat hoeft te vragen. Dit gebeurt natuurlijk niet, tenzij u echt iets opmerkelijks heeft dat andere website-eigenaren echt op hun websites willen vermelden.
Maar mensen kunnen niet linken naar dingen waarvan ze het bestaan niet kennen. Dus hoe geweldig uw pagina ook is, u zult moeten investeren in de promotie ervan. En hoe meer mensen je pagina zien, hoe groter de kans dat sommigen van hen er uiteindelijk naar zullen linken.
Later in dit hoofdstuk zal ik een aantal tactieken en strategieën met je delen die je zullen helpen om “link-waardige” inhoud te maken en deze te promoten bij relevante doelgroepen die er uiteindelijk naar zullen linken.
Technisch gezien valt het behouden van je zuurverdiende links niet echt onder de definitie van “Link building”. Maar als u een belangrijke backlink verliest, gaat de “stem” die deze naar Google stuurde ook verloren. Het is dus vrij belangrijk om uw zuurverdiende links te behouden.
Er zijn twee eenvoudige manieren om dat te doen:
404-pagina’s repareren die kwaliteitsbacklinks hebben
Uw verloren backlinks controleren en een website-eigenaar bereiken wanneer een belangrijke link verloren gaat (ook bekend als “link reclamatie”)
Beide dingen zijn gemakkelijk te doen met Ahrefs’ Site Explorer. Het Best by links rapport helpt u de 404 pagina’s met links te vinden. Terwijl het Backlinks rapport een handige “Lost” filter heeft, die je alle links laat zien die onlangs verloren zijn gegaan.
Eén belangrijk voorbehoud echter. Je hoeft je niet druk te maken over elke link die verloren gaat. U hoeft alleen de belangrijkste te bewaren. En dat is precies waar we het nu over gaan hebben.