SEO specialist nodig? Dan ben je heir aan het juiste adres! Een Search Engine Optimization of SEO Specialist analyseert en verandert een website zodat deze geoptimaliseerd is voor zoekmachines en de website vervolgens hoger in de zoekresultaten van grote zoekmachines zoals Google en Bing komt te staan.
Een SEO-expert voert pagina-optimalisatie uit op een website om ervoor te zorgen dat zoekresultaten relevant zijn en om een positieve gebruikerservaring, groeiend websiteverkeer, leadvolume en naamsbekendheid te creëren. Met andere woorden, een SEO-specialist verschilt niet van andere professionals op het gebied van digitale marketing of traditionele marketing: ze proberen uiteindelijk meer omzet te genereren voor het bedrijf waarvoor ze werken.
Door zoekwoordonderzoek uit te voeren en gebruik te maken van SEO-tools, zoals Google Analytics, kan een SEO-specialist de zichtbaarheid van een website op Google vergroten, wat op zijn beurt grote voordelen heeft voor elk bedrijf. Sommigen werken mogelijk ook nauw samen met andere leden van een marketingteam om nieuwe initiatieven te ontwikkelen of om sociale media-accounts beter te beheren om de betrokkenheid en het verkeer van gebruikers te stimuleren.
Wat zijn de verantwoordelijkheden van een SEO-specialist?
De verantwoordelijkheden van een SEO-specialist variëren, afhankelijk van of iemand voor een digitaal marketingbureau werkt, op de digitale marketingafdeling van een bedrijf of freelance voor een klant, maar de functiebeschrijving voor de overgrote meerderheid van de vacatures voor SEO-specialisten omvat alle of de meeste van het volgende:
- Optimalisatiestrategieën ontwikkelen die de positie van de zoekmachineresultaten van de website van het bedrijf verhogen
- Bij het uitvoeren van betaalde zoekcampagnes zal de SEO Specialist tests uitvoeren, data en resultaten verzamelen en analyseren, trends en inzichten identificeren om een maximale ROI te behalen
- Beheer de uitgaven van SEO-campagnes, blijf binnen het budget, schat maandelijkse kosten en verzoen verschillen
- Nauw samenwerken met het webontwikkelingsteam om ervoor te zorgen dat SEO best practices correct worden gevolgd in de inhoud van de website
- Werk samen met redactie- en marketingteams om SEO te stimuleren bij het maken van content en contentmarketing
- Neem de verantwoordelijkheid voor pagina-optimalisatie voor zoekmachinemarketing
- Voer doorlopend zoekwoordonderzoek, ontdekking en optimalisatie uit voor nieuwe relevante zoekwoorden die u kunt gebruiken op de bedrijfswebsite en in marketingmateriaal
- Onderzoek en implementeer aanbevelingen voor zoekmachineoptimalisatie
- Creëren en uitvoeren van een linkbuilding strategie
- Verander website-architectuur, inhoud, koppelingen en andere factoren om SEO-posities voor doelzoekwoorden te verbeteren
- Bepaal meetbare doelen die verbetering in marketinginspanningen aantonen
- Bewaak dagelijkse prestatiestatistieken met SEO-tools zoals Google Analytics om de prestaties van de SEO-strategie te begrijpen
- Werk samen met anderen binnen de marketingafdeling om de SEO-strategie te beheren
- Schrijf boeiende website-inhoud van hoge kwaliteit, inclusief blogposts en paginabeschrijvingen om de zoekresultaten op websites te verbeteren
Waar komen SEO-specialisten vandaan?
De meeste SEO-specialisten en andere professionals op het gebied van zoekmachineoptimalisatie beginnen hun carrière op een ander gebied voordat ze aan hun technische vaardigheden werken en hun overdraagbare vaardigheden en educatieve achtergronden gebruiken om een overstap te maken naar een baan in SEO.
Er is geen hbo- of universitaire opleiding die rechtstreeks verband houdt met SEO – en zeker geen vierjarig marketingprogramma zal je de specifieke technische vaardigheden geven die je nodig hebt om te gedijen op het gebied van SEO – maar het is zeldzaam om een functiebeschrijving te zien voor een SEO-specialist die geen bachelor of gelijkwaardig op een of ander gerelateerd gebied vermeldt, zoals zaken, marketing of communicatie.
De meeste SEO-experts die in het veld werken, streven naar een soort aanvullende certificering om werkgevers te laten zien dat ze over de specifieke vaardigheden beschikken die nodig zijn om hun digitale marketingstrategie uit te voeren, hun zoekmachineverkeer te stimuleren en ervoor te zorgen dat hun website bovenaan de pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines staat. Cursussen online stellen u ook in staat om echt werk te creëren dat uw capaciteiten aantoont, en het zal worden gemaakt onder leiding van een SEO-professional die weet waar werkgevers naar op zoek zijn.
Zelfs als je een relevant diploma hebt, is bijscholing met een certificeringscursus of een andere online cursus waarschijnlijk nodig om te bewijzen dat je aan de top staat van de steeds veranderende wereld van SEO.
Kenmerken van een succesvolle SEO Specialist? Hier zijn enkele van de belangrijkste kenmerken die succesvolle SEO-experts moeten hebben om te gedijen in de wereld van digitale marketing en zoekmachineoptimalisatie:
1. Een goed begrip van de drie niveaus van SEO
Er zijn drie niveaus voor zoekmachineoptimalisatie en elke goede SEO-specialist zou ze alle drie in gedachten moeten houden bij het ontwikkelen van een marketingstrategie:
Technisch verwijst naar de niet-inhoudelijke elementen van uw website. Dit gedeelte bevat strategieën om de backend-structuur en het fundament van een website te verbeteren. Een deel van deze taak omvat het uitvoeren van een grondige website-analyse, die kansen voor technische SEO kan blootleggen om de websitesnelheid, indexering, mobielvriendelijkheid, doorzoekbaarheid en website-architectuur te verbeteren. Technische SEO zal ook cruciaal de leesbaarheid van een website verbeteren, wat op zijn beurt de gebruikerservaring verbetert en zoekmachines laat zien dat de website goed is.
On-page SEO heeft betrekking op de inhoud van uw website en het optimaliseren ervan om zoekmachines te helpen het onderwerp van uw inhoud te begrijpen en de website als een waardevolle bron te zien. On-page SEO omvat het gebruik van elementen als trefwoorden, metatags, interne links en HTML-titeltags op manieren die helpen het verkeer van zoekmachines te vergroten en ervoor te zorgen dat het bijna bovenaan de Google-resultaten staat.
Off-page optimalisatie gaat over het creëren van een sterkere relatie tussen uw website en andere websites door middel van verschillende tactieken voor linkbuilding. Off-page optimalisatie omvat ook strategieën om de reputatie van een website op te bouwen om zoekmachines te laten zien dat een website een betrouwbare bron is en daarom bovenaan de ranglijst van zoekmachines moet worden geplaatst.
SEO-experts moeten weten hoe alle niveaus van zoekmachineoptimalisatie bijdragen aan hoe prominent uw website wordt gerangschikt in de zoekresultaten van Google.
2. Een slimme geest voor marketing
De technische aspecten van SEO zijn uiteraard een groot deel van het werk, en het is cruciaal om de problemen te begrijpen die ervoor kunnen zorgen dat Google uw website in de zoekresultaten begraaft. Maar als je dat eenmaal hebt overwonnen, hebben banen in de SEO-industrie de neiging veel gemeen te hebben met andere banen in digitale marketing of zelfs traditionele marketing: uiteindelijk moet je inhoud creëren en positioneren zodat deze het voordeel van de consument schetst en tegelijkertijd duwt. ze dichter bij een verkoop.
Het lastige is om inhoud te maken die aantrekkelijk is voor zowel de mensen aan de andere kant van de zoekmachine als een Google-algoritme. Dat komt met ervaring.
Maar de SEO-expertise die nodig is om als SEO-specialist en digitale marketingprofessional echt verbinding te maken, gaat breder dan dat. Om echt te slagen in een SEO-rol, moet u contentmarketing altijd op een dieper niveau bekijken, evenals consumentenpsychologie en de doelgroep voor wie u op de markt brengt, het socialemedialandschap, webdesign en -ontwikkeling, virale marketingstrategieën, en algemene bedrijfsdoelen die merkbekendheid en conversies helpen stimuleren.
3. Het vermogen om in het grote geheel te denken
Zoals we hebben vastgesteld, wordt alles beïnvloed door SEO. Bedrijfswebsites zijn zo belangrijk dat SEO moet worden gekoppeld aan de rest van deze overwegingen rond een site.
Het helpt om specifieke doelen te hebben rond SEO-campagnes. Als SEO-specialist is het uw doel om u te concentreren op posities in zoekmachines, het genereren van verkeer, het vergroten van de naamsbekendheid of conversies (van iemand die uw website bezoekt een klant maken)?
Het definiëren van die doelen en vervolgens in staat zijn om de grotere doelen van de organisatie in gedachten te houden bij het uitvoeren van een SEO-strategie, zal een SEO-specialist klaarstomen voor succes.
4. Eersteklas communicatieve vaardigheden en een geest van samenwerking
Een SEO-specialist werkt met een breed scala aan afdelingen in een bedrijf, waaronder verkoop, klantenservice, webontwikkeling, analyse, IT, marketing en meer. En het is niet altijd gemakkelijk uit te leggen waarom het aanbrengen van wijzigingen aan een website de SEO stimuleert en uiteindelijk resulteert in meer verkeer en conversies. Daar komen jouw communicatieve vaardigheden om de hoek kijken.
SEO-specialisten moeten weten hoe ze op een overtuigende en toegankelijke manier kunnen uitleggen waarom bepaalde wijzigingen nodig zijn en hoe ze de website en het bedrijfsresultaat ten goede komen. Verder is het een deel van je werk om dat te kunnen doen met teams met veel verschillende achtergronden en perspectieven op de website.
Niet alleen dat, maar u kunt ook betrokken zijn bij de specifieke inhoud die voor de site wordt ontwikkeld, dus u moet ervoor zorgen dat uw schrijfvaardigheid uitstekend is voor SEO-taken.
5. Nieuwsgierigheid en aanpassingsvermogen
Google verandert zijn algoritmen voor de manier waarop het de resultaten van zoekmachines voortdurend rangschikt. Het feit dat de algoritmen van zoekmachines zo vaak veranderen zonder waarschuwing of uitleg kan frustrerend of opwindend voor u zijn, afhankelijk van uw perspectief – maar een goede SEO-specialist gaat deze uitdaging met enthousiasme aan.
Je moet behendig zijn om te gedijen in de SEO-ruimte. Veel professionals zouden baat hebben bij continu leren, maar een SEO-specialist heeft het nodig om te overleven. Bovendien, als u verantwoordelijk bent voor de website van een enkel bedrijf, kunt u het zich niet veroorloven om zelfgenoegzaam te zijn – als SEO-expert is het uw taak om de inhoud voortdurend te beoordelen om te zien of deze overeenkomt met de steeds veranderende best practices voor SEO.
Wat zijn enkele functiebeschrijvingen met betrekking tot SEO-specialist?
De volgende zijn veel voorkomende functiebeschrijvingen die dicht bij SEO Specialist liggen:
Zoekmachine Marketeer
Te vaak worden zoekmachineoptimalisatie en zoekmachinemarketing (SEM) op één hoop gegooid, maar in werkelijkheid zijn ze heel verschillend. Zoekmachinemarketing is veel breder en omvat eigenlijk SEO. Zoekmachinemarketing vereist dat u vaardigheden beheerst, waaronder Pay Per Click-marketing (PPC), adverteren en wat klantrelatiebeheer, aangezien u zowel voor consumenten als voor zoekmachines moet werken. Hoewel professionals op het gebied van zoekmachinemarketing uitsluitend gespecialiseerd zijn in betaald zoeken, houden sommigen zich bezig met zowel zoekmachinemarketing als SEO. Beheersing van zoekwoordonderzoek en SEO-tools zoals Google AdWords, B AdWords en Google Analytics is een vereiste.
Commercieel Marketing Adviseur
SEO-professionals hebben inzicht waar veel vraag naar is. U moet een bewezen staat van dienst van SEO-gerelateerd succes kunnen aantonen om in aanmerking te komen voor een baan als Business Marketing Consultant, aangezien u voor deze functie met klanten moet samenwerken om oplossingen te bieden voor hun specifieke behoeften, te plannen en te helpen bij de implementatie SEO en andere marketinginitiatieven, meet de effectiviteit van bestaande marketingstrategieën en van de marketingstrategieën die u hebt ingevoerd, en biedt ondersteuning en strategieën op de lange termijn om waarde te creëren voor die bedrijven.
Digitale marketingmanager
De werelden van digitale marketing en SEO zijn intrinsiek met elkaar verbonden. Digitale marketeers behandelen doorgaans alle soorten online marketing, waaronder SEO, SEM, PPC en sociale media. Professionals op het gebied van digitale marketing creëren en voeren marketingstrategieën uit, werken aan het stimuleren van SEO, beheren inhoud en gebruiken sociale media voor maximale effectiviteit om verkeer, merkbekendheid en verkoop te stimuleren.
Social media manager
De taakomschrijving van een social media manager vraagt om het creëren van boeiende social media content die werkt op elk social media platform en die op het juiste moment en in de juiste formaten wordt gepubliceerd om de grootst mogelijke indruk te maken bij de doelgroep van een bedrijf. Net als een SEO-specialist is een deel van de verantwoordelijkheid van een Social Media Manager om verkeer naar een bedrijfswebsite te leiden en tegelijkertijd rechtstreeks met consumenten en gebruikers te communiceren via hun sociale media-accounts.
E-mailmarketingspecialist
E-mailmarketingspecialisten graven zich in een diepere niche binnen digitale marketing en weten precies hoe ze boeiende inhoud kunnen creëren voor e-mailcampagnes die klanten ertoe aanzetten om te klikken. E-mail blijft een van de sterkste methoden om een toegewijde doelgroep te bereiken. E-mailmarketing is in de eerste plaats een activiteit die leads genereert, dus deze e-mailinspanningen zouden altijd deel uitmaken van een grotere marketingstrategie.
Met wie werken SEO-specialisten samen?
De meeste SEO-specialisten zouden rechtstreeks werken als onderdeel van een groter marketing- of digitale marketingteam, dus ze zouden werken met marketingteams voor sociale media, zoekmachinemarketeers en e-mailmarketingteams.
Maar meer in het algemeen raakt SEO vrijwel elk onderdeel van een bedrijfswebsite, wat betekent dat het vrijwel elk onderdeel van een bedrijf beïnvloedt. Als gevolg hiervan zou een SEO-specialist kunnen verwachten dat hij onder andere werkt met ontwikkelings-, ontwerp-, verkoop-, IT- en klantenserviceteams.
Redenen om SEO-specialist te worden
Er zijn tal van dwingende redenen om een carrière als SEO-specialist te overwegen, gezien het feit dat het een snelgroeiend veld is met toepassingen op vele andere terreinen van de digitale marketing- en communicatieruimten. Hier zijn enkele redenen waarom u zou kunnen overwegen om SEO-specialist te worden:
1. Je hebt een manier met woorden
We vergeten wel eens dat goed schrijven de basis is van SEO. Een SEO-specialist moet weten hoe hij duidelijk en beknopt moet schrijven terwijl hij inhoud creëert die is gericht op de intentie van de gebruiker. Verder kunnen woordenmakers het leuk vinden om te zien hoe kleine aanpassingen in woordkeuzes en structuur, gebaseerd op zoekwoordonderzoek, zullen resulteren in het verbeteren van uw SEO. Tegelijkertijd communiceren met mensen en zoekmachines en tegelijkertijd inhoud maken die voor beide als aantrekkelijk wordt beschouwd, is geen gemakkelijke taak, dus met schrijfvaardigheid kom je een heel eind.
2. Weinig velden zijn zo dynamisch
Als jij het type bent met een nooit aflatende honger naar informatie – en waardering voor alles wat digitaal is – zou een carrière in SEO goed passen. Een SEO-expert weet dat het voortdurend bestuderen van herzieningen van het Google-algoritme en het dienovereenkomstig aanpassen een belangrijk onderdeel is van het stimuleren van zoekmachineverkeer en om effectief te blijven als SEO-expert. Een SEO-specialist moet scherp blijven, want je weet nooit welke veranderingen er om de hoek kunnen komen. Als dat opwindend voor je is, dan zou een baan in SEO een goede match zijn.
3. Sterke werkzekerheid
Bedrijven zijn pas sinds kort tot bezinning gekomen om meer te investeren in zoekmachineoptimalisatie en zoekmachinemarketing. Volgens een recent rapport rapporteerden bedrijven die meer dan $ 25.000 per jaar aan marketing besteedden dat zoekmachinemarketing en SEO het beste rendement op hun investering opleverden, en tweederde noemde SEM en SEO als een extreem hoge prioriteit of zeer hoge prioriteit in de toekomst – meer nog dan e-mailmarketing of socialemediamarketing. Bedrijven steken nu al meer geld in digitale marketing dan ooit tevoren – aangezien SEO een groter deel van die taart in beslag neemt en meer waarde blijft bieden, zou dit moeten leiden tot meer banen voor mensen met SEO-vaardigheden.
4. Kras je ontwerpkriebels
Een goede SEO-specialist beschouwt SEO nooit als een vacuüm. Een SEO-expert moet rekening houden met het geheel van een klant- of bedrijfswebsite en niet alleen rekening houden met de structuur, maar ook met de gebruikerservaring en de algehele look en feel. Het werk van een SEO-specialist bestaat dus niet alleen uit het schrijven van boeiende inhoud, ze moeten ook weten hoe ze hun oog voor esthetiek en webdesign kunnen oefenen. Er zijn niet veel banen waarin je zoveel creatieve spieren kunt ontwikkelen als als SEO-specialist, en dat is voor velen een aantrekkelijk vooruitzicht.
5. SEO-vaardigheden zijn overdraagbaar
Als je eenmaal over SEO-vaardigheden beschikt en je SEO-tools onder de knie hebt, ben je een aantrekkelijke kandidaat voor een aantal andere banen in verschillende industrieën en bedrijven. Bekijk de functiebeschrijving van een niet-SEO-specialist en u zult waarschijnlijk nog steeds SEO-expertise vinden in banen op gebieden als communicatie, contentmanagement, marketing, sociale media en journalistiek.